Sunday, November 16

About cosmos, singning and time // Rzecz o kosmosie, śpiewie i czasie

Cosmic selfie 16 km far from the comet. // Kosmiczne selfie w odległości 16 km od komety.
® European Space Agency
(EN) Few days ago, a human-made probe landed on a moving through galaxy rubber-duck shaped comet named 67P/Churyumov–Gerasimenko.

Kilka dni temu na pędzącej przez galaktyce komecie w kształcie kąpielowej kaczuszki, o swojsko brzmiącej nazwie 67P/Churyumov–Gerasimenko, wylądował ziemski statek badawczy.



For the first time in history such an extraordinary feat has been achieved. You can follow probe's next adventures on European Space Agency website.

For me it's a great milestone - like first human landing on the moon or Curiosity rover on Mars.

Astronomy was always stimulating all my soul and mind particles. Staring at the moon and stars is always a bit mystical feeling for me.  Even trying to think about this enormous space in which our little blue planet is placed makes me feel dizzy. In these moments time stops because it has no meaning while facing the universe and the nature. We are all made of stars.

Churyumov–Gerasimenko comet appeared to be not only hospitable but also very musical. Listen how she sings (player below Polish text).

(PL) Po raz pierwszy w dziejach ludzkości taka misja zakończyła się sukcesem. Na stronie Europejskiej Agencji Kosmicznej możemy śledzić najnowsze postępy prac oraz oglądać niesamowite materiały zdjęciowe.

Dla mnie to wydarzenie na miarę lądowania człowieka na księżycu lub łazika Curiosity na Marsie!

Astronomia zawsze pobudzała wszystkie zakamarki mojej duszy i umysłu. Gapienie się w księżyc i kosmos zawsze było dla mnie przeżyciem co najmniej mistycznym. Choćby próba ogarnięcia niewyobrażalnej przestrzeni, w której zawieszona jest nasza mała błękitna planeta powoduje zawrót głowy. W takich momentach czas przestaje płynąć, bo nie ma najmniejszego znaczenia przy wielkości natury, której zagląda się prosto w gwiazdy. Jesteśmy wszyscy tylko drobnym pyłem gwiezdnym.

Kometa Churyumov–Gerasimenko okazała się być nie tylko gościnna, ale i bardzo muzykalna. Posłuchajcie jak śpiewa:

5 comments:

  1. Atrofizyka fascynuje mnie od dawna, dobrze, ze moj mąż mi ją może wytłumaczyc :)

    ReplyDelete
  2. ja kocham kosmos całą sobą! zazdroszczę mężowej wiedzy, z chęcią bym posłuchała - a tak niestety zostają mi tylko książki...

    ReplyDelete
  3. ja wlasnie skonczylam Krótką historie czasu Hawkinga, czytalas?

    ReplyDelete
  4. oczywiście ! i często do niej wracam, bo to jak gimnastyka dla mózgu. ostatnio zaczęłam oglądać fajną serię "Cosmos - A Spacetime Odyssey" - bardzo ciekawa!

    ReplyDelete
  5. To musisz, ale to aboslutnie MUSISZ obejrzec wszytskie czesci dokumentow profesora Briana Coxa (jezeli jeszcze nie ogladalas). Najlepsze programy w temacie. Ja uwielbiam! Zacznij od http://en.wikipedia.org/wiki/Wonders_of_the_Solar_System potem http://en.wikipedia.org/wiki/Wonders_of_the_Universe, http://en.wikipedia.org/wiki/Wonders_of_Life_(TV_series), http://en.wikipedia.org/wiki/Human_Universe Uwielbiamy go oboje!!

    ReplyDelete

Disqus for The Moon Mom